جزئیاتی از بودجه سال ۱۴۰۲ و پیشنهاداتی برای برنامه هفتم توسعه از زبان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تشریح شد که در بخش‌هایی از این برنامه پیشنهادات بسیار خوبی برای توسعه استان‌هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
کد خبر: ۱۰۸۹۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰ 24 January 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، آنچه که علی شهابی نسب در خصوص کلیات بودجه ارائه شده توسط دولت به مجلس بیان کرد که دارای ویژگی‌های خاصی است.
بنابر اطلاعات مطرح شده توسط شهابی نسب، دولت در بودجه سال آینده مصوب کرده که تمام مالیات و عوارض دستگاه‌ها و شرکت‌هایی که در استان‌ها فعالیت می‌کنند، اما دفتر مرکزی آن‌ها در تهران قرار دارد، در سال آینده باید این مبالغ به حساب استان‌ها واریز شود.
در خصوص این مصوبه دولت، در کهگیلویه و بویراحمد شرکت‌هایی وجود دارند که از منابع و مواد اولیه استان استفاده می‌کنند، اما مالیات و عوارض را به مرکز کشور پرداخت می‌کنند که در صورت تصویب این پیشنهاد دولت، درامد‌های استان رشد خوبی خواهد داشت.
یکی از اطلاعات ارائه شده توسط شهابی نسب در خصوص برنامه توسعه هفتم مربوط به ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن است که استان پیشنهاد داده با توجه به این نکته که در تعاریف بین المللی نفت جز معادن محسوب می‌شود و استان هم از تولید کنندگان بزرگ کشور است، این درصد به استان تعلق گیرد که در صورت تصویب این پیشنهاد دولت در مجلس بی شک شاهد تحول بزرگ دیگری در منابع دریافتی استان خواهیم بود.
اما نکته سوم و مهم دیگر مربوط به پیشنهاد ارائه شده برای پرداخت ۱۰ درصدی درامد‌های حاصل از آب استفاده شده در استان‌های دیگر به استان‌های آب خیز مانند کهگیلویه و بویراحمد است.
انچه که شهابی نسب از بودجه سال آینده در این خصوص به آن پرداخته، به این معنی است که در صورت مصوب شدن این پیشنهاد در مجلس، کهگیلویه و بویراحمد و برخی استان‌هایی که منابع آب بالایی دارند تا جایی که در استان‌های دیگر منبع درآمد می‌شود، ۱۰ درصد از این منابع را دریافت می‌کنند که اگر نگاهی به این درآمد‌ها در استان‌های دیگر داشته باشیم ۱۰ درصد مبالغ قابل توجهی میشود که برای استان محروم با درامد‌های ناچیز مانند کهگیلویه و بویراحمد، نعمت بزرگی است.

توپ توسعه استان در زمین نمایندگان
انچه که از اطلاعات ارائه شده بخش‌هایی از بودجه ۱۴۰۲ مشخص است این است که چنانچه این پیشنهادات دولت در مجلس تصویب شود استان تحرک بی سابقه‌ای در توسعه را به دلیل دریافت منابع جدید مالی را شاهد خواهد بود.
اکنون یک وجه اشتراک برای رایزنی و چانه زنی و حتی لابیگری پیش روی نمایندگان استان و بسیاری از استان‌های دیگر قرار دارد و اگر این موارد در بودجه نهایی شود بی شک شاهد جهش بسیار خوبی در مسیر توسعه استان‌ها خواهیم بود.
به نظر می‌رسد اکنون و تا زمان باقی مانده تا بررسی جزئیات بودجه و تصویب ان در مجلس، نمایندگان استان در مجلس فرصت خوبی برای پیگیری این موضوع دارند که باید امیدوار باشیم نهایتا شاهد مصوب این پیشنهادات در مجلس باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار