۱۸ نفر از جوامع محلی و محیط بانان گچساران از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد در یک برنامه فشرده ۴۸ ساعته ۶۰ هکتار از جنگل‌های منطقه حفاظت شده دیل را بذرپاشی کردند.
کد خبر: ۱۰۸۹۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱ 24 January 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمدبه نقل از ایرنا، در این آیین ۱۱نفر از علاقه مندان به جنگل ساکن روستای دیل و هفت نفر از نیروهای اداری محیط زیست شهرستان گچساران روزهای دوم و سوم بهمن در هوای سرد در ارتفاعات ۲ هزار متر این مناطق اقدام به بذرپاشی جنگل های مناطق مذکور کردند.

کارشناس آموزش و پایش اداره حفاظت محیط زیست گچساران شامگاه دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد:بذرپاشی در جنگل های دیل به منظور احیای جنگل های آسیب دیده از آتش سوزی ها در این منطقه از طبیعت زاگرس انجام گرفته است.

داود حبیبی تاکید کرد: برای انجام عملیات بذرپاشی منطقه حفاظت شده کوه دیل ابتدا در شهریور امسال ۳۰ کیلوگرم بذر گونه های بادام کوهی و بلوط از سوی جوامع محلی روستای دیل جمع آوری شد.

وی خاطرنشان کرد: به منظور اثرگذاری عملیات اجرایی جنگل های دست کاشت بهتر است بذر جنگل های همان منطقه برای کاشت استفاده شود تا سازگار با اقلیم منطقه باشد.

 

وی با اشاره به اینکه مردم روستای دیل الگوی جوامع محلی دوستدار طبیعت هستند عنوان کرد: بذرهای جمع آوری شده در خانه یکی از اهالی روستای دیل برای جوانه زدن آماده سازی شد.

کارشناس آموزش و پایش اداره حفاظت محیط زیست گچساران در مورد چگونگی بذرپاشی گفت: بذرها به شکل سه تایی کاشت و روی آن خاکریزی شد تا در صورتی که به هر دلیلی یکی از بذرها سبز نشود دیگری سبز شود.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه کوه های دیل زیستگاه حیات وحش به ویژه گونه گراز است و این جانور برای یافتن غذا طبیعت را شخم می زند این روزها زمان مناسبی برای بذرپاشی است.

حبیبی با یادآوری سرمای هوای این منطقه در ارتفاعات ۲ هزار متری حضور جوامع محلی و محیط بانان برای بذرپاشی در ارتفاعات کوه دیل به مدت ۲ روز آن هم پس از ساعت ها پیمایش راه های سختگذر را مصداق عشق واقعی به طبیعت زاگرس خواند.

 

منطقه حفاظت شده کوه دیل به مساحت۱۰هزارو ۳۷۴هکتار با هدف حمایت از جمعیت جانوری پلنگ ، بزو پازن ، قوچ ومیش و کبک دری حفاظت شده در سال ۱۳۷۸به ثبت رسیده این منطقه در برگیرنده تمامی کوه دیل با جنگل های باستانی بلوط به طول ۲۶ کیلومتر و ارتفاع بیش از ۲ هزار متراست و کوهستان دیل جزیی از سازه های آب ساز طبیعی حوزه بزرگ رودجراحی- رود زهره می باشند.

منطقه حفاظت شده کوه دیل در۱۳ کیلومتری شمال شهر دوگنبدان، ۲۷ کیلومتری جنوب غربی شهر چرام،۴۳ کیلومتری شرق شهر دهدشت و۶ کیلومتری غرب منطقه حفاظت شده کوه خامین قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار