معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر در مناطق قشلاقی استان چیزی به نام علوفه وجود ندارد و دامداران به صورت دستی به دام‌ها علوفه می‌دهند.
کد خبر: ۱۰۸۰۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۸ 01 December 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، علی بهنام پور افزود: پرورش و نگهداری دام در استان از دیرباز به شیوه روستایی و عشایری در استان مرسوم و متداول است و اقتصاد و معیشت غالب مردم به این مهم وابسته است.

 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه دامداری‌های علمی و صنعتی هم در چند سال اخیر در استان پیشرفت‌های خوبی داشته است، بیان کرد: سرجمع تولیدات دامی این استان ۱۵۵ هزار تن است و با تولید ناخالص داخلی به ارزش ۲ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان نقش مهمی در اقتصاد و تولید دارند.

 

وی با بیان اینکه صنعت دام و طیور استان با سه چالش اساسی رو بروست، ادامه داد: پدیده خشکسالی موجچب شده است از جمعیت ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری واحد دامی استان بیش از ۸۰ درصد به مراتع وابسته اند که اغلب آنها دام سبک هستند.

 

بهنام پور حذف ارز ترجیحی را از دوم چالش های اساسی صنعت دام و طیور عنوان کرد و گفت: سران سه قوه تصمیم گرفتند که ارز ترجیحی حذف و به سمت ارز نیمایی برود و موجب شد قیمت نهاده‌های دامی پنج تا ۶ برابر افزایش پیدا کند.

 

وی با اشاره به اینکه تناسبی بین قیمت تمام شده و قیمت فروش محصولات دامی به ویژه گوشت قرمز و مرغ وجود ندارد، بیان کرد: قیمت تمام شده یک کیلو گوشت قرمز به صورت زنده برای دامدار حداقل بیش از ۱۰۰ هزار تومان است، اما در واقع بیش از ۷۰ هزار تومان در بازار مشتری ندارد و تولید غیر اقتصادی شده است.

 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد سومین چالش پیش روی دامداران این استان را کشش بازار  نام برد و ادامه داد: کشش بازار در مورد محصولات دامی بسیار پایین است.

 

وی با بیان اینکه دامپروران این استان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در اختیار دارند، یادآور شد: امسال به دلیل کمبود علوفه طبیعی و بالا بودن قیمت نهاده‌های دامی به شدت در تنگنای تغذیه دام‌های خود قرار گرفته اند.

 

بهنام پور اضافه کرد: از میزان تولید سالیانه ۹۶هزار تن شیر و ۱۶ هزار تن گوشت قرمز در کهگیلویه و بویراحمد؛ ۳۵هزار تن شیر و هشت هزار تن گوشت قرمز در مناطق عشایری تولید می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار