یک استاد دانشگاه به اشاره انتقادات به آبگیری سد چمشیر گفت: یک شرکت نفتی به فعالان محیط زیستی اطلاعات غلط ارائه کرده و التهاب روزهای اخیر راجع به این سد را به افکار عمومی انتقال داده و از این طریق می‌خواهد، احیای حیات پایین‌دست رودخانه زهره به وسیله آبگیری این سد را قربانی سودآوری خود کند.
کد خبر: ۱۰۷۹۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷ 30 November 2022

سد چم شیر در حالی که تقریبا به پایان خط در مراحل اجرایی احداث خود رسیده است ، اما هنوز هم منتقدان که ظاهرا دغدغه زیست محیطی دارند ، دست از مخالفت با آبگیری ان برنمی دارند . ظاهر مخالفت ها همانگونه که گفته شد ، مربوط به مسائل زیست محیطی است یعنی وزن مخالفت ها در واقع ضمیمه بودن این موضوع حفاظت از محیط زیست است چیزی که اما با توجه به سخنان یک استاد دانشگاه ، در واقع پشتوانه ای غلط از اطلاعات دارد !

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، ایرنا نوشت ، یک استاد دانشگاه با اشاره انتقادات به آبگیری سد چمشیر اینگونه توضیح داد که یک شرکت نفتی به فعالان محیط زیستی اطلاعات غلط ارائه کرده و التهاب روزهای اخیر راجع به این سد را به افکار عمومی انتقال داده و از این طریق می‌خواهد، احیای حیات پایین‌دست رودخانه زهره به وسیله آبگیری این سد را قربانی سودآوری خود کند.

سعید نیکی‌سخن، با اشاره به مسئله به وجود آمده برای سد چمشیر ادامه داد: داده‌های برداشت شده در قالب ترانشه، گمانه و مطالعات ژئوفیزیکی در کنار جلسه‌های کارشناسی متعدد سبب شده تا با اطمینان به عنوان کارشناس این حوزه بگوییم، بستر مخزن سد چمشیر هیچ ملاحظه‌ای ندارد و آماده آبگیری است.
وی خاطرنشان کرد: مشاهده‌ها و بررسی‌ها بیانگر آن است که هم‌زمان با آبگیری سد چمشیر شاهد احیای حیات شرق خوزستان هستیم، زیرا آب رودخانه شور زهره با تعدیل کیفی در طول زمان روبرو خواهد شد.
این استاد دانشگاه افزود: ابهاماتی که در روزهای اخیر توسط فعالان محیط زیست درباره سد چمشیر طرح شد، یک پشت پرده دارد، ماجرا از این قرار است که بخشی از طرح توسعه مخزن نفت توسط این شرکت نفتی با رینگ پیرامونی مخزن سد تداخل دارد و همین مسئله تعارضی میان آبگیری سد و احیای حیات خوزستان با سودآوری این شرکت به وجود آورده است.
نیکی‌سخن خاطرنشان کرد: این شرکت نفتی به فعالان محیط زیستی اطلاعات غلط داده و التهاب روزهای اخیر راجع به این سد را به افکار عمومی انتقال داده و از این طریق می‌خواهد، احیای حیات پایین‌دست رودخانه زهره را قربانی سودآوری خود کند.
این استاد دانشگاه گفت: باید برای فعالان محیط زیستی که در بهترین حالت اسیر اطلاعات غلط شدند و بدون بررسی در جهت عکس حفظ محیط زیست حرکت کردند، مرثیه خواند و عزاداری کرد.
وی افزود: اطلاعات غلط زیادی به مردم داده شده از جمله اینکه ۷۰ درصد مخزن سد چمشیر بر روی
سازند گچساران است، درحالی‌که گزارش‌ها بیانگر حضور ۳۶ درصدی مخزن سد روی این سازند و عدم تداخل با معبر نمکی در سرتاسر مخزن است.
این استاد دانشگاه د گفت: بیش از ۱۵۰ مورد نمونه‌برداری و ۲۰۰۰ ساعت جلسه کارشناسی انجام شده و از کیفیت آبگیری سد اطمینان حاصل شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار