سرشماری حیات وحش در مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد با حضور کارشناسان و محیط بان آغاز شد.
کد خبر: ۱۰۷۸۰۹۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶ 20 November 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، مدیرکل حفاظت محیط زیست این استان گفت: ۱۰۶ کارشناس و محیط بان در قالب ۲۹ گروه، کار شمارش سالانه گونه های جانوری در مناطق حفاظت شده خائیز و سرخ، دیل، خامین، سولک و شکار ممنوع لار، حاتم تلرش و ماغر را انجام می‌دهند.

 

اسلام جاودان خرد افزود: این گروه به مدت پنج روز با همکاری  تشکل‌های محیطی زیستی مردم نهاد، همیاران افتخاری و معتمدان محیط زیستی، گونه های جانوری مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت مناطق گرمسیری استان را سرشماری می کنند. 

 

وی بیان کرد: هر ساله به منظور اطلاع از وضعیت جمعیتی گونه های مهم حیات وحش، در تمام مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع محیط زیست استان در حوزه گرمسیری سرشماری پاییزه حیات وحش انجام می شود.

 

جاودان خرد هدف از این سرشماری‌ها را تخمین جمعیت کل و بز، در مناطق مختلف حفاظت شده و شکار ممنوع عنوان کرد و گفت: مشاهدات سایر گونه‌ها از جمله گوشتخواران و حتی نمایه‌های حضور سایر گوشتخواران مهم نیز در فرم‌های سرشماری نیز ثبت می‌شود.

 

وی بیان کرد: در این سرشماری که به روش مشاهده مستقیم انجام می‌ شود همچنین وضعیت آبی مناطق، پوشش گیاهی و علوفه‌ای نیز مورد پایش قرار می‌گیرد.

 

مجموع ۴۱ هزار و ۶۶۱ هکتارمناطق حفاظت شده خائیز سرخ، خامین و دیل در محدوده گچساران، ۱۷ هزار و ۵۰۸ هکتار بخشی از خائیز و سرخ در محدوده کهگیلویه، ۱۲ هزار و ۸۱۲ هکتار حفاظت شده سولک و شکار ممنوع ماغر در محدوده بهمئی و ۲۸ هزار و ۲۲۰ هکتار شکار ممنوع لار و بخشی از حفاظت شده خامین در محدوده باشت قرار دارد.

 

هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامین با وسعت ۲۵ هزار ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با دو هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در استان وجود دارد.

در راس آن ها پارک ملی دنا و منطقه حفاظت شده دنا است که با وسعتی معادل ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار دارای ۱۵۵ گونه جانوری پرنده، ۲۴ گونه جانوری پستاندار، ۲۰ گونه آبزی و ۳۹ خزنده است.

منطقه حفاظت شده دنا یکی از غنی ترین مناطق زیستی از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری در ایران و دنیا است که در سال ۲۰۱۰ میلادی از سوی سازمان یونسکو به عنوان اولین ذخیره گاه بعد از انقلاب، دهمین ذخیرگاه بیوسفری ایران و پانصد و پنجاهمین ذخیره‌گاه دنیا به ثبت رسید.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دنانشین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
منطقه دنا که بزو کلش روبه نابودیه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار