تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می دهد
از جمله مشکلات اساسی گازرسانی به زیلایی مسیر انتخابی برای اجرای مسیر خط لوله است که این موضوع باعث شد نهایتا کارشناسان و مدیران استانی و کشوری گاز به انتخاب انتقال گاز از مسیر شهرستان لردگان در استان چهار محال و بختیاری روی بیاورند .
کد خبر: ۱۰۵۴۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶ 03 July 2022

هر گاه سخن از محرومیت می شود ، یکی از نقاطی که تداعی گر این واژه در کهگیلویه و بویراحمد می شود ، منطقه زیلایی است . جایی که به شدت تشنه زیرساخت ها و مردم آن به شدت دنبال ، مدیران جهادی و پای کار هستند .
در حالی که در بیشتر مناطق دنیا و حتی کشور وقتی صحبت از زیر ساخت توسعه می شود ، بیشتر به دنبال امکانات برای دادن انگیزه به سرمایه گذاران جهت ورود سرمایه است اما در زیلای وقتی صحبت از زیر ساخت می شود ، منظور جاده ، آب شرب ، تلفن همراه ، گاز و این قبیل نیازهای اولیه برای عموم است .
گازرسانی به زیلایی یکی از اولویت های اساسی در استان کهگیلویه و بویراحمد تشخیص داده شده است به چند دلیل از جمله ، جلوگیری از تخریب اجباری محیط زیست توسط مردم ، مشقت و سختی تهیه سوخت به دلیل صعب العبور بودن ، تراکم بالای جمعیتی و همچنین نیاز مبرم گاز در جهت توسعه و ورود سرمایه گذار به منطقه .
سرپرست مدیر عامل شرکت گاز استان در گفتگو با تابناک کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص اظهار داشت : محرومیت زیادی که منطقه زیلایی دارد یکی از اولویت های برنامه های توسعه زیرساختی استان را ، مسئولین ، انتقال گاز به این منطقه تعیین کردند .
ورود گاز از چهار محال و بختیاری !
از جمله مشکلات اساسی گازرسانی به زیلایی مسیر انتخابی برای اجرای مسیر خط لوله است که این موضوع باعث شد نهایتا کارشناسان و مدیران استانی و کشوری گاز به انتخاب انتقال گاز از مسیر شهرستان لردگان در استان چهار محال و بختیاری روی بیاورند .
بهادر گفت : جلسات متعددی برای انتخاب مسیر انتقال گاز به زیلایی از استان گرفته شد اما ، نهایتا نتیجه گیری این شد که انتقال گاز از کهگیلویه و بویراحمد به دلایل مختلف از جمله سختی مسیر انتقال و همچنین هزینه های سنگین آن امکان پذیر نیست و البته هم مرزی زیلایی با چهار محال و بختیاری ، مسئولین را به این انتخاب رساند که از فاصله 30 کیلومتری در عمق شهرستان لردگان ، گاز به سمت منطقه زیلایی رسانده شود .
کلنگ زنی پروژه با حضور مسئولین دو استان
بهادر با اشاره به اولویت این پروژه برای استان ، توضیح داد : پس از پایان کار کارشناسی و همپنین برگزاری جلسات هماهنگی متعدد بین مسئولین گاز استان کهگیلویه و بویراحمد و چهار محال و بختیاری نهایتا در تاریخ 28 بهمن ماه سال 1400 کلنگ احداث این ابر پروژه بر زمین شد .
وی ادامه داد : در آئین کلنگ زنی ، استاندار کهگیلویه و بویراحمد ، تعدادی از مسئولین ارشد استان و همچنین مسئولین ارشد چهار محال و بختیاری حضور داشتند که در این آئین کلنگ زنی همه از تلاش برای همکاری با شرکت گاز استان سخن گفتند .
جزئیات یک ابرپروژه
مدیر عامل شرکت گاز استان در خصوص جزئیات این پروژه گفت : این پروژه حدود ۱۷۰ میلیارد تومان هزینه دربر دارد که باید بیش از ۱۷۰ کیلومتر شبکه گذاری شود.
بهادر ادامه داد : در پروژه مهم گازرسانی به زیلایی ۴ هزار و 417 خانوار در قالب حدود 20 هزار نفر و حدود ۴۱ روستا و پاره روستا از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند.
وی افزود : گازرسانی به منطقه زیلایی در دو قسمت انجام می‌شود بخشی موشمی، برد پهن و سادات چاهن و بخش دیگری مورزرد زیلایی است ، در طرح گازرسانی به زیلایی ۲۸ روستای بالای ۲۰ خانوار و ۴۱ روستا و پاره روستا از نعمت گاز بهره‌مند می‌شود.
بهادر گفت : پیش‌بینی می‌شود طرح مهم گازرسانی به این مناطق از زیلایی از طریق استان چهارمحال و بختیاری و شهرستان لردگان در ۴۰۰ روز انجام و سال آینده تعدادی از روستا‌های این منطقه محروم از نعمت گاز برخوردار شود.
وی ادامه داد : ۱۸ روستا و پاره روستا در منطقه مورزرد زیلایی است که به دلیل کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه از طریق شهرستان مارگون گازرسانی به مورزرد انجام می‌گیرد.
فعالیت اجرایی پروژه در چه مرحله ای است
بهادر در خصوص وضعیت فعلی پروژه توضیح داد : هر چند کلنگ زنی در سال 1400 انجام شد اما فعالیت اجرایی در اردیبهشت سال جاری آغاز شد اما با توجه به انتخاب خوب پیمانکار و همچنین جدیت و انتخاب چند جبهه کاری در طول مسیر ، اکنون به صورت تجمعی ، کل پروژه 30 درصد پیشرفت دارد که در واقع در برخی مسیرها از زمانبندی جلوتر هستیم .
وی گفت : با نظارت دقیق هم اکنون دو جبهه در استان کهگیلویه و بویراحمد در منطقه زیلایی و بک جبهه هم در منطقه چهار محال و بختیاری با قدرت در حال فعالیت هستند .
بهادر با اشاره به نامگذاری سال توسط رهبری و لزوم تحقق آن توسط مسئولین اجرایی ، افزود : در حوزه گازرسانی تلاش های زیادی خواهیم کرد که به منویات رهبری در زمینه گازرسانی برای توسعه زیرساخت ها ، جامه عمل بپوشانیم .
مشکلات مهم پروژه
مدیر عامل شرکت گاز استان در ادامه در خصوص مهمترین مشکلات مسیر احداث این پروژه توضیح داد : منطقه کوهستانی و صعب العبور است ، این فصل سال هم گرمی هوا در آن منطقه به شدت بالا است ، اخذ مجوز های دستگاه ها از جمله مهمترین مشکلات کار هستند .
بهادر ادامه داد : در دو حوزه جهاد کشاورزی و منابع طبیعی بیشترین مشکلات اخذ مجوزها را داریم که البته این دستگاه ها از جمله منابع طبیعی هم مجبور به رعایت دستورالعمل های بالادستی خود هستند اما به هر جهت بحث گازرسانی به زیلایی یکی از مهمتریت فواید آن کمک به رفع خطر نابودی درختان است لذا نتظار همکاری بیشتر را داریم .
وی گفت : به دلیل لزوم گازرسانی آسان و همچنین امکان تعمیرات در آینده ، بیشتر مسیر انتقال گاز این پروژه از کنار راه ها می گذرد که در این زمینه هم نیازمند همکاری راهداری هستیم .
یک واقعیت زیبا در مسیر پروژه
مدیر عامل شرکت گاز استان در خصوص وضعیت همکاری مسئولین چهار محال بختیاری با پیمانکار پروژه گفت : لازم است از همین جا از همه مسئولین استان چهار محال و بختیاری از جمله شرکت گاز این استان و دیگر مسئولین با محوریت فرماندار لردگان ، تقدیر ویژه داشته باشم چرا که در این مدت شروع به کار نهایت همکاری را داشته اند و هیچگونه مشکلی در مسیر ایجاد نکرده اند .
بهادر افزود : نکته بسیار جالب این است که همه مجوزهای لازم با تلاش های آقای بامیری فرماندار لردگان و توسط خود ایشان اخذ شده است ضمن اینکه نماینده مردم لردگان در مجلس شورای هم همکاری بسیار خوبی با ما داشته است .
وی در پایان گفت : این پروژه با قدرت در حال اجرا است لذا از مسئولین برخی دستگاه های استان کهگیلویه و بویراحمد ، انتظار داریم همانند مسئولین همین دستگاه ها در چهار محال و بختیاری ، با ما تعامل بیشتری داشته باشند تا انشاالله در زمان مشخص شده این پروژه به اتمام برسد .
گزارش تصویری از مسیر اجرای پروژه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار