در پنجمین روز از هفته قوه قضاییه که تحت عنوان پیشگیری از وقوع جرم و مقابله با بسترهای فسادزا نامگذاری شده جمعی از مسئولین قضایی استان در زندان مرکزی یاسوج حاضر و با زندانیان دیدار کردند.
کد خبر: ۱۰۵۲۸۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۵ 26 June 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل استان کهگیلویه و بویراحمد، در این دیدار رو در رو تعدادی از زندانیان درخواست‌های خود را مطرح و دستورات قضایی لازم جهت تسهیل در امور مربوطه صادر گردید.

مسئولین قضایی همچنین با حضور در دوره حفظ قرائت و تجوید قرآن کریم زندان مرکزی یاسوج حاضر شدند.  تعدادی از مددجویان که اقدام به حفظ سوره هایی از قران نموده بودند به تلاوت پرداختند.

در ادامه جعفر فراست معاون قضایی و دبیر هیئت نظارت و بازرسی حفظ حقوق شهروندی دادگستری استان در این بازدید در مصاحبه‌ای شرکت و در خصوص توجه به حقوق زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان اظهار داشت: زندان یک ضرورت اجتناب ناپذیر است اما این ضرورت بیشتر متوجه محکومین خطرناک مانند افراد شرور و مخلان نظم عمومی می باشد.

فراست گفت: در مورد سایر جرائم و محکومیت های کم اهمیت  سعی بر این شده که معمولاً در طول مدت حبس برنامه‌های اصلاحی و تربیتی در زندان انجام شود و پس از مدتی که زندانی  اصلاح شد و نیاز به ادامه حبس نباشد از طریق تدابیر اصطلاحی مانند مرخصی ها، نظارت های الکترونیکی، آزادی مشروط تعلیق و سایر نهادهای قانونی که پیش‌بینی شده حبس زدایی کنیم و کاهش جمعیت کیفری را محقق بنماییم. 

وی با اظهار اینکه ، دادگستری استان در سالهای گذشته در زمینه کاهش جمعیت کیفری موفق عمل کرده عنوان کرد: در پی همین موفقیت وضعیت جمعیت کیفری به گونه ای است که جز زندانیان خطرناک زندانیان دیگر اگر حضور داشته باشند بعد از مدتی امر اصلاح و درمان محقق شد، معمولاً به خارج از زندان اعزام می‌شوند و در قالب مرخصی و اشتغال و یا از طریق سایر نهادهای حقوقی ریاست قوه قضاییه از طریق نهادهای ارفاقی که که نتیجه آن کاهش جمعیت کیفری هست کیفری محقق می‌شود.                      

فراست با اظهار اینکه در جرائم خرد و کم اهمیت، استفاده از پابند الکترونیکی یکی دیگر از راهکارهای جمعیت کیفری می باشد افزود: پابند الکترونیکی هم نوعی حبس، تحت نظارت سامانه های الکترونیکی می باشد که استان در این زمینه موفق عمل کرده و در حال حاضر قریب به ۱۰۰ نفر زندانی از این طریق از زندان خارج شدند و تحت مراقبت‌های سامانه‌های الکترونیکی هستند که به  محض اهتمام دوره مراقبت، آزادی کامل را دریافت و از زندان خارج می شوند.

وی در پایان اظهار داشت: نظام نیمه آزادی مانند حضور در کارگاه های اشتغال و حرفه آموزی نیز به عنوان برخی از سایر نهادهای ارفاقی برای آزادی زندانیان استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این زمینه موفق عمل کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار