پس از انقلاب ، قوانین و مجریان آن ملزم به رعایت کامل قانون خداوند بوده اند و اگر انجام داده اند ، دستورات خداوند را اجرا کرده اند و اگر انجام نداده اند ظلم به مردم و حتی خداوند روا داشته اند .
کد خبر: ۱۰۵۲۰۴۸
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۷ 22 June 2022

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مهدی مرادی ، تاریخ بشر از بدوی تا امروزی همواره نیازمند داوری و قضاوت بوده و برای این نیاز راهکار داشته است حال یا به عدالت و یا به ظلم اما برای آن پاسخ داشته است . در قبایل و نزد انسان های بدوی هم رئیس قبیله حرف آخر را می زد و مشکلات و دعاوی را به سبک خود حل می کرد و به فراخور تاریخ بشر این مهم راهی برای پاسخ به مطالبه ، پیشنهاد می کرده است . اما بهترین قاضی نزد دینداران خداوند بوده است که همه را به برقراری عدالت و پیروی از دستورات خود دعوت کرده است یا به تبشیر یا به تنذیر .
آنچه که خداوند بر بشر نازل کرده است به فراخور تکامل بشری تکامل یافته است و وحی خداوند بر پیامبران یک مسیر تکاملی داشته است تا به قران به عنوان آخرین کتاب آسمانی و آخرین پیامبر رسیده است و نهایتا به پایان وحی منجر شده و به پیامبر می فرماید که ما دین را کامل کردیم . پس برای دینداران واقعی ، قران کامل و جامع از سوی خداوند است و هر آنچه نیاز بشر است را نازل کرده است ، فقط می ماند واکنش بشر در مواجه با این قانون فصل الخطاب .
وقتی صحبت از تکامل قران در دستورات خداوند است پس در قضاوت و برقراری قسط و عدل که بیشترین مطالبه خداوند از برترین مخلوق خود است ، حتما نقصانی وجود ندارد .
دستگاه قضایی امروز باید نماد برپا دارنده قسط و عدل مبتنی بر وحی منزل خداوند در پیگیری و انجام مطالبه خود از بشر باشد و هر گاه حر کت دستگاه قضایی در مسیر تحقق این مطالبه خداوند در سخت افزار و نرم افزار بود ، بی شک هم اقدام صحیح است و هم رسیدن به مطلوب حتمی خواهد بود .
خداوند در يك جا پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ را مخاطب ساخته مي‌فرمايد: «إِنَّا أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِما أَراكَ اللَّهُ وَ لا تَكُنْ لِلْخائِنِينَ خَصِيماً»: «ما اين كتاب را به حق بر تو نازل كرديم، تا به آنچه خداوند به تو آموخته است در ميان مردم قضاوت كني، و از كساني مباش كه از خائنان حمايت نمايي.»
آنچه که در مقدمه بالا آمد یادآوری این نکته است که قضات جامعه اسلامی حکم به دستور خداوند می کنند و مخلوقات حکم یک قاضی را حکم خداوند می دانند پس اگر به عدل قضاوت کردند ، یعنی خداوند را عادل معرفی می کنند به مردم عامی که نه تحقیقی دارند و نه مطالعه ای و اگر به ظلم قضاوت کردند ، خداوند را نعوذباالله ، ظالم معرفی کرده اند ! قاضی فقط یک حکم برای یک دعوای معمولی نمی دهد بلکه حکم به عادل یا ظالم بودن خداوند در افکار عمومی می دهد و اینجا است که مسئولیت بسیار سنگین می شود .
و اما در کهگیلویه و بویراحمد ، دستگاه قضایی را افکار عمومی چگونه ارزیابی می کنند و در واقعیت چگونه است ؟
ذات و فرهنگ مردم استان متاثر از زندگی طبیعی خود با محرومیت تاریخی از علم ، توسعه ، دانش و فرهنگ است به این معنا که زندگی آن ها برای سال های طولانی متناسب با طبیعت خشن و البته حاکمیت های مختلف و از آنجا که زندگی در این شرایط متاثر از محیط بوده است تا قبل از انقلاب کمترین تاثیرپذیری از واقعیات قرانی را در قضاوت داشته است اما پس از انقلاب ، قوانین و مجریان آن ملزم به رعایت کامل قانون خداوند بوده اند و اگر انجام داده اند ، دستورات خداوند را اجرا کرده اند و اگر انجام نداده اند ظلم به مردم و حتی خداوند روا داشته اند .
به فراخور توسعه جامعه ، جنس دعاوی هم متفاوت شده است و احصاء حکم جزء از کلیات قانون خداوند نیازمند متخصصین آگاه به آن است .
یکی از مهمترین مقوله های روز برای دستگاه قضا ، نقش آن در تامین امنیت جامعه است که این امنیت تاثیر زیادی از شرایط مختلف از جمله ، سیاست گذاری مسئولین ، تربیت خانوادگی افراد و از همه مهمتر برنامه ریزی های قدرتمندان بین المللی است . (یکی از حربه های کثیف در میان دول ظالم روز برای اعمال حاکمیت جهانی خود ، ایجاد ناامنی در جوامع و حاکمیت های ضعیف تر است .)
موضوع امنیت عمومی در همه جوامع بسیار بغرنج شده است و تقریبا شخص به شخص متفاوت و به همین میزان فرد به فرد هم موثر است . یعنی نا امنی یا القاء نا امنی می تواند حتی با یک فرد و یا چند فرد ایجاد شود چون شرایط تاثیرپذیری و واکنش محیطی بسیار سریع و متفاوت تر از قبل شده است .
کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته تجربه ای متفاوت از موضوع ناامنی را پشت سر گذاشت که خوشبختانه در این زمینه موفقیت های بسیار چشم گیری در از بین بردن خود ناامنی و مهمتر از همه القاء نا امنی بر جامعه داشته است .
قصد طرح جزئیات موضوع مقابله با ناامنی در این مقوله نیست اما بیان این نکته برای این است که مقایسه مختصری از تغییرات چند سال اخیر در دستگاه قضایی استان داشته باشیم .
یکی از اقدامات تازه شروع شده استان ، بومی سازی مدیریت و یا به نوعی بحث نرم افزاری قضاوت که بخش اعظم آن نیروی انسانی است که در این زمینه تجربیات نشان داده است اعتماد به قضات بومی در صورت مدیریت صحیح می تواند ، مشکلات مهمی از استان را مرتفع کند .
یکی از تفاوت های اساسی دستگاه قضایی در چند سال اخیر نسبت به گذشته ، فاصله گیری از کارهای تبلیغاتی و نمایشی در اقدامات ، علیرغم پاسخگویی آنی به مطالبات عمومی و حتی حضور گسترده در رسانه است به این معنی که علیرغم حضور و پاسخگویی مسئولین قضایی به مطالبات اما جنس این حضور بزرگنمایی و تبلیغاتی نیست و این یک موفقیت بسیار خوب است .
یکی از گسترده ترین حضور قضایی در رسانه ها مربوط به پاسخگویی به مطالبه مقابله با ناامنی بود که با اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی بسیار خوب و موثر اجرا و اطلاع رسانی شد و جالب است که در اجرای آن کار تبلیغاتی صرف نشد بلکه با جدیت و قدرت اجرا شد و با صراحت هم در رسانه مطرح شد و خوشبختانه پس از چند ماه غلبه فضای ناامنی و انتقادهای گسترده مردمی اما می بینیم اکنون آن فضای بسیار سنگین شکسته و احساس حضور یک مرجع مقتدر برای مقابله با اوباش و ارازل در اذهان ، ایجاد شده است .
یکی از معضلات همیشگی که دستگاه قضایی با آن دست و پنجه نرم می کند ، وجود فساد در دستگاه قضایی ، خصوصا قضات است . این فساد گاهی ناشی از رشوه گیری برخی قضات بوده است و شاید هم متاثر از برخی روابط دیگر اما به هر جهت فساد در دستگاه قضایی بوده اما به دلیل جایگاه خاص این دستگاه ، ورود به آن بسیار سخت و اثبات آن سخت تر از ورود به آن !
به یاد داریم در همین کهگیلویه و بویراحمد ، چه جنجالی در خصوص یک پرونده مربوط به موضوعات قضایی ایجاد شد و بالاترین مقام در یکی از دوره ها متهم به چه ناراستی هایی شد (به معنی تایید یا اثبات فساد نیست) اما امروز یکی از نکات قابل اتکا و دفاع دستگاه قضایی استان تغییر محسوس در خصوص اینگونه اتهامات است .
به حکم خبرنگار بودن و لزوم کسب اطلاع از برخی پشت پرده های برخی موضوعات مطرح شده در سال های گذشته ، پیگیر موضوعی از این اتهامات به دستگاه قضایی از یکی از مسئولین این دستگاه بودم که این مسئول به یک نکته بسیار جالب اشاره کرد . "  گفت : فلانی مطالبه گری حق شما به عنوان یک شهروند در وهله اول و تخصصی تر به عنوان یک خبرنگار برای آگاهی بخشی است اما یک نکته در خصوص قضات بومی استان را به شما می گویم و آن این است که قضات هم استانی شما افرادی پاک دست هستند و آنچه به عنوان فساد قضات مطرح می شود در میان آن ها یا نیست یا اگر وجود داشته باشد بسیار محدود و تقریبا ناچیز است پس سعی کنید به این نیروهای بومی خود اعتماد کنید و به آن ها کمک کنید "
شکی نیست که بیان چنین مطلبی از یک مسئول و یک کارشناس به واقعیات قضایی برای من خبرنگار ، نقطه ای بود که بتوان نسبت به تغییرات روبه جلو در نوع مدیریت قضایی در استان امیدوار باشم .
دستگاه قضایی همین حالا هم خالی از اشکال نیست و حتما نواقصی دارد اما واقعیت این است که این روزها دستگاه قضایی استان یک خصلت بسیار خوب دارد و آن پاسخگویی به مطالبات به جای فرار و یا ایجاد فضای ارعاب در مقابله با منتقدین است که این یک خصیصه بسیار تاثیرگذار است .
در ابتدا به عنوان یک شهروند و پس از آن به عنوان یک خبرنگار که شاید بیشتر از عموم اطلاعاتی در زمینه واقعیات قضایی داشته باشم ، امیدوارم مسئولین قضائی استان از پاسخگویی به مطالبات که بسیار زیاد و متنوع هم شده است ، خسته نشوند و همواره در همین مسیر کار خود را ادامه دهند .
در پایان باید گفت ، موضوعات مرتبط با دستگاه قضایی متعدد است و اینجا هم مجال پرداختن به آن ها نیست اما آنچه که در خصوص دستگاه قضایی حائز اهمیت است ، میزان سلامت قضات ، میزان درک از واقعیات جامعه ، میزان پاسخگویی به مطالبات عمومی ، نوع برخورد با ارباب رجوع ، نوع واکنش به مشکلات و این قبیل موضوعات است که می تواند نشان دهنده انطباق یا عدم انطباق عمل قضایی با قوانین الهی باشد .
برچسب ها: دستگاه قضایی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار