واقعیت این است که هیچ کس ، هیچ انتظاری از نمایندگان برای مقابله با قوم و قبیله گرایی ندارد چرا که اینان حتی به تذکرات رهبری هم وقعی ننهادند و همچنان به شیوه های مختلف نقش مداخله گرایانه خود را در انتصابات ادامه می دهند اما از استاندار که نماینده دولت است و قاعدتا نباید تعهدی به طوایف و قبایل داشته باشد و از منظر سیاسی هم هیچ نیازی به قوم و قبیله ها ندارد انتظار دیگری می رود
کد خبر: ۱۰۵۰۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۴ 16 June 2022
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، قبل از تحلیل سیاسی ذکر یک نکته لازم است و آن اینکه این روزها ، آنچه را که شاید نتوان در فضاهای رسمی و رسانه به آن پرداخت به راحتی می توان در فضای مجازی باز کرد و هر آنچه راست و دروغ وجود دارد به خورد مخاطب داد اما گاهی برخی مطالب مطرح می شوند که شاید کم یا زیاد دریده گویی باشد اما به هر جهت ، فضای عمومی را متاثر می کند و نمی توان به راحتی و با بی تفاوتی از کنار آن گذشت !
این مقدمه برای این بود که گفته شود ، تحلیلی این روزها در فضای مجازی منتشر شده است که می گوید : به رغم تبلیغ گسترده عدالت محوری در توزیع مناصب اداری در دولت سیزدهم ، که گویا رئیس دولت هم بطور گسترده ای از آن حمایت می کند اما توزیع صندلی های شورای اداری در کهگیلویه و بویراحمد همچنان مسموم است. در هفته ها و ماه های اخیر چند لیست از مدیران استان بر اساس انتصاب قومی و طایفه ای آنان در رسانه های اجتماعی منتشر شد که حکایت از تبعیض وحشتناک قومی و طایفه ای در این استان دارد.
ابتدا یک لیست از مدیران منتسب به نماینده کهگیلویه منتشر شد که نشان می داد بخش عمده مدیران مورد حمایت وی از هم طایفه ای های وی هستند. (توضیح تابناک : سید محمد موحد در برهه هایی این موضوع را به شدت رد کرد ) لیست دوم که پس از آن منتشر شد نشان میداد بخش عمده مدیران مورد حمایت نماینده بویراحمد نیز از طایفه وی می باشد. این وضعیت ادامه داشت تا اینکه اواخر هفته گذشته لیستی از مدیران سازمان جهاد کشاورزی منتشر شد که نشان می داد مدیران مختلف این سازمان همگی از بین کارکنان حوزه انتخابی روشنفکر و موحد انتخاب شده و اکنون فهرست افشاگرانه جدیدی منتشر شده است.
در ادامه این تحلیل آمده است : این فهرست جدید نشان می دهد استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز سهم خودش را از این کیک برداشته است. سهم وی نیز مانند موحد و روشنفکر بر اساس اولویت های طایفه ای است به گونه ای که 15 نفر از مدیران استان در رده های مختلف با احمدزاده هم طایفه ای هستند و احمد زاده نیز سهم طایفه خویش را در ساختار اداری استان کسب کرده است. و به این ترتیب بخش عمده مدیران استان به سه طایفه موحد روشنفکر و استاندار احمدزاده توزیع شده است. این تقسیم بندی به وضوح قوم گرایانه است.
 به نظر می رسد هنوز هم در این استان اولویت اساسی این است که با دو نماینده کهگیلویه و بویراحمد و استاندار همراه یا هم طایفه بود. تداوم گفتمان تندروانه طایفه گرایی بازتابی از انگیزه‌های سیاسی نادرستی است که اکنون ساختار مدیریتی این استان را شکل می دهد. این انگیزه ها بیشتر کارکنان و کارمندان دولتی را تشویق می کند که به یکی از شبکه های موحد ، روشنفکر یا استاندار بپیوندند. این شبکه ها که شبیه مافیای قدرت شده به واقع برای این استان و دولت سیزدهم بدترین پیامد ها را دارد.
 تا این انگیزه های گمراه با دخالت نهادهای بالادستی و نظارتی دگرگون نشود اصلاح و حراست از سیاست عدالت محور حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی بسیار دشوار می شود آخرین لیست افشاگرانه از توزیع مناسب اداری در استان که به تازگی در شبکه های اجتماعی منتشر شده که اینبار این لیست نشان دهنده نگاه قومیتی استاندار به انتصابات است ! "
آنچه که در بالا آمده است ، مواردی است که در فضای عمومی به شدت بر آن اعتقاد است و مسئولین نمی توانند بی تفاوت از کنار آن بگذرند اما نکته ای که ایجاب کرد بار دیگر خطر رواج قوم و قبیله گرایی افراطی در استان را متذکر شویم ، انتظاری است که از استاندار کهگیلویه و بویراحمد می رود !
واقعیت این است که هیچ کس ، هیچ انتظاری از نمایندگان برای مقابله با قوم و قبیله گرایی ندارد چرا که اینان حتی به تذکرات رهبری هم وقعی ننهادند و همچنان به شیوه های مختلف نقش مداخله گرایانه خود را در انتصابات ادامه می دهند اما از استاندار که نماینده دولت است و قاعدتا نباید تعهدی به طوایف و قبایل داشته باشد و از منظر سیاسی هم هیچ نیازی به قوم و قبیله ها ندارد انتظار دیگری می رود و این سوال مطرح می شود ، چرا استاندار باید به گونه ای عمل کند که در فضای مجازی وی را در بحث قوم و قبیله گرایی همطراز و در رقابت با نمایندگان بر سر برداشت سهم از مدیریت ها به نام طایفه خود ، ببینند و متهم کنند؟!
اکنون لیستی دست به دست می شود و افراد منصوب شده از طایفه استاندار را معرفی می کند و ادعا می شود که وی برای یک مدیریت ارشد دیگر هم در تلاش برای گماشتن هم طایفه ای خود است !
در خصوص این ادعای فضای مجازی ذکر این نکته لازم است که اصل را بر این می گذاریم که استاندار حتی در صورت صحت هم طایفه ای بودن این لیست با وی ، اتفاقی بوده و در حقیقت انتصاب افراد شایسته مد نظر بوده اما اگر موردی پیدا شد که چه در گذشته و چه در آینده با وجود اینکه فردی متخصص و شایسته تر از گزینه انتصابی ، کنار گذاشته شده است باید نگاه استاندار را به برداشتی از توصیه های عمده حضرت علی(علیه السلام) در عهدنامه مالک اشتر برای حاکمان اسلامی ، معطوف کرد که می گوید " زمامدار اسلامى موظف است از مقدم داشتن و ترجیح خویشاوندان و وابستگان خود بر دیگر مردم جامعه جداً خوددارى نماید."
استاندار کهگیلویه و بویراحمد باید کاملا آگاه باشد که شان و شخصیت سیاسی وی بسیار متفاوت تر از نمایندگانی است که برای کسب رای و محبوبیت به هر دستاویزی متوسل و به هر نوع رقابتی وارد می شوند و شاید گاها برای رسیدن به مقاصد دون سیاسی چشم بر شرع ، قانون و حتی عرف هم می بندند ! لذا انتظار از استاندار این است که در این مورد بخصوص کاملا منطبق بر فرامین مولا علی (ع) عمل کند و خود را اینگونه که برخی مطرح می کنند درگیر فضای رقابتی قومیتی در انتصابات نکند ! ضمن اینکه باید گفت " ای کاش توازن منطقه ای " برای استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد که در نگاه عوام و خواصش ، قوم و قبیله گرایی بر شایسته سالاری ارجحیت دارد ، هیچگاه مطرح نمی شد !
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار