امام جمعه سه هفته پیش ، داد این کارگران را فریاد زده و گفته بود "به کارگران بیچاره رحم کنید. مسئولان نظارتی استان جلوی مافیای پیمانکاران بی‌انصاف را بگیرید."
کد خبر: ۱۰۴۶۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۴ 25 May 2022

چند سالی است که موضوع عدم پرداخت حقوق و مزایای نیروهای شرکتی و واگذار به پیمانکار ، باعث ایجاد حواشی زیادی شده است . تجمع ، اعتراض و گاها هم اقدامات خطرناک مانند دست زدن به خودسوزی و خودکشی رهاورد عدم پرداخت به موقع حقوق کارگران تحت مدیریت پیمانکاران است .
برون سپاری خدمات دستگاه ها یکی از اقداماتی بود که در راستای چابک سازی دولت انجام شده است که بر اساس این قانون ، دستگاه ها برخی خدمات خود را به پیمانکاران می سپارند و پیمانکاران هم با به کارگیری نیرو ، خدمات دستگاه را انجام می دهند فرایندی که ظاهرا نباید مشکلی داشته باشد اما یک نکته اساسی در این مسیر همواره حاشیه ساز است و آن عدم پرداخت مطالبات کارگران تحت مدیریت پیمانکار است که معمولا دیر پرداخت می شوند و گاها از ماه ها تا سال ها دچار تاخیر می شود !
روز گذشته یکی از آبدارانی که ظاهرا تحت مدیریت پیمانکار ، فعالیت می کرده ، به دلیل عدم پرداخت مطالبات خود ، دست به خودسوزی می زند که متاسفانه امروز خبرفوت آن مخابره شد !
این آبدار دست به خودسوزی می زند ، مدیر عامل آبفا استان اقدام به عزل مدیر آب و فاضلاب چاروسا می کند و مدیر عامل معزول هم به دفاع از خود می پردازد اما در خلال این دفاع به نکته مهمی اشاره می کند که حدود سه هفته پیش امام جمعه کهگیلویه آن را فریاد زده بود !
مدیر عزل شده آبفای چاروسا در واکنش به حکم برکناری خود گفت: حرکت روز گذشته آقای برخه نوعی فرار به جلو جهت پوشاندن ضعف های مدیریت خود در آبفای استان بود.
سعید رستگار گفت : در ابتدا برای جناب فرهادی آبدار بخش چاروسا آرزوی شفای عاجل دارم اما حرکت مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خیلی عجیب به نظر می رسید .
رستگار ادامه داد : آبداری که خودسوزی کرده است از نیروهای ما نبوده است و اصولا ما هیچ گونه اختیاری مبنی بر واریزی حقوق و مزایای نداریم و ایشان از نیروهای پیمانکار هستند و طرف حساب پیمانکار شرکت آب و فاضلاب استان است .
نکته بسیار حائز اهمیت این است که امام جمعه کهگیلویه ، در خطبه های نماز جمعه 13 اردیبهشت مشکلات کارگران روزمزد و شرکتی شهرستان را یادآور شد و گفت : "مسؤولان استانی به وضعیت کارگرانی که دست پیمانکاران از خدا بی‌خبر در ادارات و سازمان‌های مختلف هستند و حقوق و بیمه ندارند رسیدگی کنید.
حجت‌الاسلام وحدانی‌فر با بیان اینکه بنا بود پیمانکار به کمک دولت بیاید، افزود: به کارگران بیچاره رحم کنید. مسئولان نظارتی استان جلوی مافیای پیمانکاران بی‌انصاف را بگیرید."
لازم به توضیح است پس از حادثه خودسوزی یکی از آبداران استان کهگیلویه و بویراحمد؛ جمعی از آبداران استان با حضور در استانداری خواستار پیگیری مطالبات و حقوق خود شدند گلایه اصلی آنها این بود که دیگر نمی‌خواهند مثل گذشته زیر نظر پیمانکار باشند چرا که حقوق آنها به خوبی ادا نمی‌شود آن‌ها می‌گویند از دلال‌بازی‌ منفعت‌طلبان خسته شده‌‌اند. این تعداد آبدار معترض همچنین با مدیرعامل آب و فاضلاب استان در خصوص حوادث اخیر و مشکلات خود بحث و گفت‌وگو کردند.
حال این سوال مطرح می شود که آیا اگر مسئولان به هشدارهای امام جمعه توجه می کردند و به قول حجت الاسلام وحدانی فر به این کارگران بیچاره رحم می کردند ، اکنون این آبدار دست به این اقدام می زد !؟
آیا مسئولین نظارتی نباید فعالانه تر به موضوع ورود کنند و اجازه ندهند چنین کارگرانی که به گفته امام جمعه " تحت ظلم مافیای پیمانکاران هستند " اینگونه در جامعه خوار و خفیف شوند و نهایت هم مجبور به دست زدن به چنین اقدامات پرهزینه ای شوند ؟!
تجمعات اعتراضی ، تذکرات مکرر رسانه ها ، هشدار و انتقاد صریح ائمه جمعه و بسیاری اقدامات انتقادی مطرح شده اند اما کار این کارگران نزد پیمانکاران باز هم بر همان پاشنه می چرخد ! باید چه اتفاقی رخ دهد تا این مسائل و مشکلات اینگونه روح و روان جامعه را نیازارد؟!
به هر جهت عدم برخورد قانونی و محکم با مسببان واقعی این اتفاقات ، بی شک سهل انگاری در چرخه مدیریت و حتی امنیت کشور است و حتما نیازمند به اقتدار در برخورد است .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار