خطر بیخ گوش سلامت مردم؛
میانگین مصرف فست فود در کهگیلویه و بویراحمد به شکل نگران کننده ای بالاتر از استان های فارس و تهران است.
کد خبر: ۱۰۴۶۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴ 23 May 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، میانگین مصرف فست فود یا غذا‌های آماده در استان کهگیلویه و بویراحمد به میزان ۲ و ۲۶ صدم بار در هر ماه است که این آمار با توجه به فرهنگ غذایی مردم این استان در نوع خود قابل تأمل و البته نگران کننده است.

امروزه بیماری های مختلف از قبیل دیابت، فشار خون، بیماری های قلبی عروقی و حتی سرطان به دلیل استفاده از غذاهای نامناسب با کالری بالا و کم بودن سرانه ورزشی در استان و تحرک نداشتن افزایش یافته است.

در سال‌های اخیر تعداد فست فودی‌ها در استان به خصوص شهر یاسوج روند شتابنده‌ای به خود گرفته است و هر روز با استفاده از تبلیغات و جذابیت‌های بصری سعی در ترغیب شهروندان به استفاده از غذا‌های آماده می‌کنند.

غذاهای آماده هر چند به خاطر آماده بودن و سهولت در دسترسی طرفداران بیشتری دارند اما کارشناسان تغذیه از عواقب خطرناک استفاده از این غذاها می گویند.

مهدی یکی از صاحبان فست فودی در استان گفت: به طور متوسط فروش ما در طول روز بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ ساندویج است و ساندویج های مختلفی برای ذائقه افراد ارائه می دهیم.

این تغییر سبک غذایی در حالی است که غذا‌های سنتی کهگیلویه و بویراحمد با آن همه تنوع و خاصیت‌های زیاد به فراموشی سپرده شده است.

مواد به کار رفته در غذا‌های سنتی کهگیلویه و بویراحمد نشان دهنده آن است که مردم این استان از گذشته‌های دور تاکنون به سلامت غذایی خود اهمیت می‌داده‌اند و با نگاهی به افراد مسن در اطراف خود متوجه این واقعیت می‌شویم که آن‌ها با وجود بالارفتن سنشان، اما از بسیاری از افراد نسل جدیدتر سالم‌تر هستند.

تغییر سنت‌های گذشته و شیوه‌های جدید زندگی منجر به تغییر الگو‌های غذایی از جمله مصرف فست‌فود‌ها و غذا‌های غیر خانگی، دریافت چربی‌ها و کاهش مصرف میوه و سبزی شده است که این امر منجر به شیوع بیماری‌هایی نظیر چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و دیابت شده است./ صدا و سیما

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار