کد خبر: ۱۰۲۳۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸ 21 January 2022

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، کافی نبودن دانش و مهارت دانش آموزان در مواجهه با تهدیدات و آسیب‌های فضای مجازی سبب شده تا آنها آسیب‌هایی را از حضور در این فضا ببینید و به کرات نیز با سواستفاده قرار گرفتن از سوی افراد سودجو سبب وارد شدن آسیب به خود و خانواده‌هایشان شوند .

اولین چیزی که فرزندان ما باید در مورد ایمنی سایبری بدانند این است که تهدید واقعی است و مجرمان سایبری وجود دارند که می‌توانند از هر کسی و حتی یک کودک هم دزدی کنند. برای مقابله با این موضوع لازم است نسبت به ایجاد یک طرح رسانه‌ای در خانواده مانند تعیین چارچوب استفاده کودک از اینترنت، استفاده از مرورگرهای مخصوص کودکان؛ عدم استفاده از پیامرسان های فیلتر شده، اعمال محدودیت‌های سنی برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی، عدم استفاده از تلفن همراه و اینترنت در اتاق خواب، فراهم کردن فعالیت‌های فیزیکی و سرگرمی‌های مناسب و افزایش تعاملات اجتماعی و خانوادگی در محیط پیرامون بهره بگیرید. والدین باید سواد سایبری خود را ارتقاء دهند و کودکان را با خطرات فضای مجازی آشنا کنند. توصیه می‌شود که والدین محترم با فرزندانشان در مورد رفتار آنها به صورت آنلاین صحبت کنند.
همچنین لازم است که والدین در فضای مجازی *~همیشه یک قدم از فرزندان خود جلوتر باشند~* ، درباره  اینترنت و سایت های مورد علاقه فرزندشان مطالعه کنند و راه های جدید ارتباطی را یاد بگیرند. همچنین توصیه می‌شود که والدین با فرزندشان در زمینه امنیت و اهمیت حفظ آن در فضای مجازی و اینترنت صحبت کنند. در چند سال اخیر شاهد افزایش چشمگیر درصد استفاده کودکان از اینترنت و افزایش کودکان سایبری هستیم و میزان زمانی که کودکان در فضای مجازی سپری می‌کنند، متأسفانه در حال افزایش است گرچه این فضا به خصوص در دوران کرونا توانست بسیاری از خلأها در حوزه آموزش و یادگیری کودکان را جبران کند، اما خطرات زیادی را نیز درپی دارد که لازم است والدین نسبت به آن هوشیار باشند.تعامل و ارتباط با نگاه گفت و گو محور میان والدین و فرزندان، ایجاد حس اعتماد متقابل بین والدین و فرزندان، همراهی و همگامی با فرزندان و پرهیز از مقایسه نوجوان با همسالان در تربیت سایبری از موارد مهمی است که باید مدنظر والدین قرار بگیرد.
دانش آموزی که درگیر اعتیاد به فضای مجازی  و تلفن هوشمند شود ارتباط خود را با افراد و و سایل واقعی از دست می‌دهد، از این رو والدین باید توجه داشته باشند که زمانی می‌توانند فرزندشان را از فضای مجازی دور نگه‌دارند که در *دنیای واقعی ارتباط نزدیکی با آنان داشته باشند* .۱_مراقب دوستان فرزندمان در فضای مجازی و حقیقی باشیم .
۲_مراقب برنامه ها و پیام رسان هایی که روی موبایل خود نصب می کنند، باشیم .
۳_در زمینه تربیت اسلامی ، حل مسائل و مشکلات آنها همگام و همراه مسئولین مدرسه باشیم .
۴_ مزاحمت های خیابانی در مسیر رفت و برگشت به مدرسه را به دستگاههای امنیتی ۱۱۴و ۱۱۳ بویژه پلیس ۱۱۰ گزارش کنیم .آسیب های فضای مجازی در بین دانش آموزان دختر بشدت در حال افزایش است و شیوع آن در مقطع ابتدایی زنگ خطر را برای والدین ، مسئولین و دستگاههای فرهنگی به صدا درآورد .
لطفا مراقب زندگی و آینده فرزندان خود باشید و با نجات آینده سازان کشور ، به توسعه امنیت پایدار کمک کنید . متشکرمفرزند ما نباید در فضای مجازی خصوصی داشته باشد. برای یک دانش آموز چنین مسئله ای بی معنی ست. اتاق در بسته و اینترنت شبانه روزی، اصلا نباید باشد. شاید عده ای از دانش آموزان بخواهند این فضای خصوصی را داشته باشند، و بگویند سایر دوستان شان دارند، ولی والدین نباید زیر بار بروند و با صحبت دوستانه باید مشکل را حل کنند. و الا اگر همه اشتباه کنند، ما نباید تن به اشتباه بدهیم. اگر فرضا همه برای بچه های شان قمه بگیرند ما هم باید بگیریم؟ 
پدر مادر ما باید اول خودش یاد بگیرد و بعد به کودک منتقل کند. در این سالها صلاحیت والدگری برای پدر و مادر ما سخت تر شده است و بسیاری این ویژگی را ندارند.«مادر»ها نقش محوری در منزل دارند. مادر باید تمام آسیب های سن نوجوانی و فضای مجازی را بداند. آیا می دانید 80 درصد مخاطبان تتلو از دانش آموزان راهنمایی هستند؟ به همین خاطر هم هست که آهنگ های ساسی مانکن هم بیشتر برای مخاطب دانش آموز تولید می‌شود.

دانش آموز نباید به بهانه درس خواندن برای خودش کاخ خصوصی بسازد. قبلا مآخذ و منبع فساد مکان‌های دیگر بودند، ولی الان منبع فساد در فضای مجازی ست که وارد خانه ها شده است.سن ناهنجاری های مختلف به شدت پائین آمده است. والدین همچنین باید با فرزندانشان رفیق باشند.

سامان خوبی زاده
نوجوان فعال فرهنگی و اجتماعی شهرستان بهمئی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار